Меню Закрити

Що потрібно знати про монтаж ГБО на авто

Сучасне газобалонне обладнання вважається безпечним та екологічно чистим, а його ефективність доведена випробуваннями у 2024 році та, що ще більш важливо, практикою. Установка ГБО на автомобіль дозволяє значно знизити експлуатаційні витрати та зробити повітря в наших містах чистіше. Таке обладнання швидко вдосконалюється, його використання часто стимулюється законодавчою базою, але рішення на монтаж приймають автовласники.

Установка ГБО на авто

Коротко про ГБО на авто

Перш ніж розповісти, як правильно вибирати та встановлювати комплект, треба сказати пару слів про те, що таке газове обладнання на авто. Це комплект додаткового обладнання, що забезпечує зберігання газу, формування, подання та максимально повне згоряння паливно-повітряної суміші у двигуні внутрішнього згоряння. ДВС може бути як бензиновим, так і дизельним.

Використовується два виду газу в різних агрегатних станах:

  • Стиснений природний метан.
  • Зріджена суміш пропану і бутану, одержуваних крекінгом.

Після переобладнання система харчування може бути одно- або двохпаливний з роздільним або з одночасною подачею двох видів пального (газодизель). Сьогодні впроваджується вже шосте покоління ГБО, але відмінностей між схемами не так багато.

Схема ГБО автомобіля

Зазвичай елементи попереднього покоління доповнюються новими, що дозволяють адаптувати обладнання під більш досконалі двигуни. Якщо тема зацікавила, читайте докладніше про ГБО на автомобіль.

Що вибрати – пропан або метан

Зважившись на установку, автолюбителю спочатку потрібно вирішити, який газ використовувати. Вибір в основному визначається типом ТЗ. Як правило, установка ГБО на вантажні автомобілі, автобуси та спеціальний транспорт використовує в якості палива метан. Цей газ вважається більш ефективною, ніж пропан-бутан, але висуває вимоги до зберігання, не надто підходять для легкових машин. Щоб утримувати газ під тиском (до 300 атм), необхідні великі та важкі балони, які розміщувати часто ніде. Вважається, що і нові мотори на ньому працювати не зможуть, хоча твердження спірне.

Метан легше, випаровується швидше, а вибухонебезпечна концентрація досягається пізніше (5% проти 2,5%). Він менш небезпечна в пожежному відношенні, але більше шкідливий для здоров’я пасажирів. Витрата на ньому набагато більше, але істотно падіння потужності (до 15%), незважаючи на те, що октанове число вище (110 проти 105 у пропану). Останнє пов’язане з тим, що метан гірше змішується з повітрям.

Метан дешевше, але заправних станцій мало, а установка може обійтися дорожче. При цьому запас ходу на цьому газі буде менше, адже великий обсяг закачати не вийде. Так що кожен вирішує сам, що краще – метан або пропан.

Яке покоління ГБО купувати

Газобалонна установка на легковий автомобіль буває двох типів:

  • Ежекторна – коли газ всмоктується за рахунок розрідження в карбюраторі, змішується з повітрям і потім надходить у циліндри.
  • Інжекторна – коли газ в мотор подається під тиском через змішувач або спеціально передбачені газові форсунки.

Відповідно, все залежить від штатної системи упорскування. Для карбюраторних і моноінжекторних двигунів використовується менш складне устаткування перших поколінь. Для інжекторних двигунів, а також з системами з розподіленими та безпосереднім уприскуванням застосовується більш складне обладнання з високоточною налаштуванням.

Перше покоління відрізняється простим управлінням, яке часто взагалі відсутня. До плюсів відноситься вартість (від $250), невибагливість до технології монтажу та якості палива. До мінусів – підвищені витрати та втрата потужності. Використовується вкрай рідко і лише на дуже старих авто. Детальніше про переваги та недоліки системи можна прочитати в нашій статті «ГБО 1 покоління».

Друге покоління отримало назву система лямбда-контролю. Поява цього обладнання було пов’язано з впровадженням лямбда-зондів на перших інжекторних двигунах. Систему доповнили електронним дозатором (кроковим двигуном), коригувальним подачу газу по сигналам від встановленого у вихлопній системі датчика.

Як результат трохи піднялася тяга і знизився витрата. Але також зросла ціна (від $350). Це покоління ГБО широко використовувалося на моноінжекторних і карбюраторних двигунах вітчизняного та імпортного виробництва, випущених в 90-х. Щоб краще зрозуміти, в чому різниця, рекомендуємо прочитати статтю «ГБО 2 покоління».

У третьому поколінні додалися форсунки на кожен циліндр. Правда, поки тільки механічні, але вони вже дозволяли знижувати витрати та мінімізувати втрати тяги. Застосовувалася система на інжекторних двигунах з розподіленим уприскуванням. До мінусів відносяться складність установки та експлуатації при досить високу вартість (від $500). У зв’язку зі швидким появою четвертого покоління одержати широке поширення дане обладнання не встигло, і сьогодні вже не проводиться. Для загальної ерудиції рекомендуємо почитати про ГБО 3 покоління.

4 покоління охрестили газовим інжектором. Це ГБО покрила весь спектр інжекторних двигунів, за винятком самих нових з прямим уприскуванням. Система включає окремий інжектор з блоком управління, редуктором і газовими форсунками з електронним управлінням. Забезпечує максимальну економічність (до 50%) і мінімальні втрати потужності двигуна з розподіленим уприскуванням (2-10%). Це найпоширеніша на сьогодні ГБО (близько 90% установок), незважаючи на високу вартість (від $600).

П’яте покоління було створено спеціально для двигунів з безпосереднім вприском. При цьому агрегатний стан газу на вході у двигун не змінюється, він надходить у циліндри в рідкому вигляді.

Якщо четвертому поколінню потрібно добре прогрітий редуктор і газ, то тут редуктора немає і врізатися в систему охолодження не потрібно. Втрати потужності практично немає. За відгуками деяких користувачів, вона навіть зростає, втім, як і ціна ГБО. Вартість п’ятого покоління стартує з $1,3 тис., зате витрата буде набагато більше, ніж на бензині.

Шосте покоління пішло ще далі – тут використовується штатна система уприскування. Редуктора і газових форсунок немає. Замість цього в паливній магістралі встановлюється електронний селектор палива з блоком клапанів. Таке рішення дозволяє досягти швидкого запуску на газі, збільшення динаміки авто і плавності роботи двигуна.

Ціна стартує з $2 тис., але частково компенсується економічністю їзди (витрата більше, ніж на бензині всього на 10-15%) і зниженою вартістю обслуговування за рахунок меншого засмічення та утворення конденсату. Як зазначають фахівці, це покоління забезпечує зниження шкідливих викидів на 20%.

Що необхідно перед установкою ГБО

Технічний регламент Митного союзу ТР ТЗ 018/2011 «ПРО безпеку колісних транспортних засобів» визначає монтаж ГБО як втручання в конструкцію автомобіля. Експлуатація без реєстрації змін в поліції заборонена і карається штрафом.

Перед установкою устаткування необхідно:

  1. Провести попередню експертизу на предмет технічної можливості.
  2. Подати заяву на переобладнання ТЗ із зазначенням організації, яка буде цим займатися, і термінів. Також доведеться надати пакет певних документів.

Де має встановлюватися ГБО

Тепер про те, де можна встановити газове обладнання. Цим повинна займатися ліцензована організація:

  • Фахівці зроблять роботу якісно, згідно з прийнятими технологіями.
  • Будуть видані відповідні документи, у тому числі копії ліцензій та сертифікати на обладнання, які можуть знадобитися в сервісному центрі МВС.
  • Ця ж компанія буде виконувати необхідне періодичне обслуговування та огляд ГБО.
  • Легальний монтаж в сертифікованому центрі позбавить від проблем і фінансових витрат в майбутньому, а в деяких випадках може навіть зберегти життя. У будь-якому випадку експертизу в гаражі не пройдеш, а без неї нікуди.

Установка своїми силами

Пару зауважень на тему, чи можна ставити на машину газове обладнання самому. Звичайно, так, якщо не враховувати якість і безпека.

Процедура не така вже складна. Якщо автомобіль не новий і не найдорожчий, можна заощадити на установці. При цьому високої точності налаштування апаратури домогтися навряд чи вийде. Зате можна помилитися, тому що вся робота піде нанівець. Ще необхідно врахувати, що всі реєстраційні дії та подальше обслуговування повинні здійснюватися за законом.

Алгоритм установки

А зараз перейдемо до найголовнішого і розповімо, як правильно встановити газове обладнання на автомобіль, незалежно від покоління:

  1. Перед монтажем визначаються місця під балон, магістралі та інші елементи системи.
  2. Підбираються хомути, фітинги шланги, перехідники та з’єднання за фактичними розмірами.
  3. Встановлюється редуктор, і прокладаються магістралі високого тиску в моторному відсіку.
  4. Виконується врізання в систему охолодження і підключення до системи.
  5. Встановлюються бензиновий і газовий клапани. Якщо виконується установка ГБО на карбюраторне авто, перший врізають в паливний шланг між насосом і карбюратором в лівій частині моторного відсіку, а другий – навпаки.
  6. Встановлюються інші магістралі та елементи.
  7. Монтується регулятор і/або ЕБУ.
  8. Герметизують з’єднання.
  9. Підключається електрична частина.
  10. Виконується пуск і налагодження.

Розташування газового обладнання на автомобілі

Якщо проводиться установка ГБО на авто останніх поколінь, на першому етапі монтується насос (на рамі), а врізання та установка форсунок здійснюється перед підключенням електричної частини.

У що обійдеться установка ГБО

Про приблизну вартість обладнання ми коротко згадали, коли розповідали про поколіннях. У чому ціна визначається виробником і країною виробництва, тому може змінюватись. А ось вартість монтажу на нашому ринку можна вважати сформованою, хоча вона теж змінюється по регіонах. Якщо говорити про найпопулярніше, 4 генерації, то установка в Києві обійдеться в середньому від 350$ (чотири циліндри), а системи 2 покоління – від 220$.

Огляд балонів для газу

За ігнорування періодичного огляду газового обладнання передбачені штрафні санкції. Після установки організація видає паспорт і сертифікат на газовий балон з підписами та печатками сторін. У паспорті вказується, що балон пройшов пневматичне випробування пробним тиском на підприємстві, яке його виготовило.

Дати проведення та результати наступних оглядів також заносяться в паспорт. Завдання власника ГБО на пропан-бутані раз у два роки перевіряти стан газового обладнання і балонів. Для балонів на метані терміни залежать від матеріалу виготовлення:

  • легована сталь – раз на 5 років;
  • вуглецева сталь – раз в 3 роки;
  • полімери – раз у 2 роки.

На підставі перевірки видається свідоцтво за формою 2Б, без якого можуть оштрафувати та навіть не заправити. Це важлива частина обслуговування, тому варто вивчити, як проходить огляд газових балонів.

Які потрібні документи на ГБО

При реєстрації сервісному центрі будуть потрібні наступні документи:

  • Паспорт власника автомобіля, його ІПН код;
  • Акт прийому-передачі авто (видає СТО, яке встановлювало ГБО);
  • Свідоцтво про погодження конструкції (видає СТО);
  • Сертифікат відповідності (видає Центр Сертифікації)

Виданий сертифікат відповідності та паспорт на ГБО з позначками необхідно тримати в автомобілі.

Перед відвідуванням сервісного центру важливо мати повне уявлення про те, як отримати необхідні документи на ГБО і на автомобіль.

Монтаж ГБО на ВАЗ

Монтаж на вазівські моделі, карбюраторні та інжекторні, якихось особливостей не має. В останньому випадку для відсічення використовується не бензоклапан, а емулятор форсунок, що виключає перехід штатного комп’ютера в аварійний режим. Також використовується емулятор лямбда-зонда.

Нюанси є при роботі з «Нивою», у якій маленький багажник. Можна встановити газовий балон на дах або під днищем. Дещо складний монтаж на ВАЗ 21214 і 21213, мають укорочений глушник. Покоління ГБО підходить будь-який, але для інжекторної «Ниви» оптимальна установка газового інжектора Громико з однією форсункою.

Непогано показує себе ГІГ 3 DL і імпортні ежекторні системи. Для авто, вироблених після 2011 року, потрібно ЕБУ з програмою, що враховує тип упорскування та дорожні умови.

Читайте про встановлення ГБО на ВАЗ.

Установка ГБО на УАЗ

Для УАЗ підійде ГБО будь-якого покоління. Оптимальне визначається системою уприскування і типом «штатного» палива. Для карбюраторного УАЗ 469 це ГБО 2 покоління. Для УАЗ «Патріот» з сучасним двигуном потрібно 4 або 5.

Для зовсім старих і дизельних моделей доцільно ставити обладнання під метан. Замість тороїдального балону доводиться використовувати звичайний, оскільки місця в УАЗ все-таки замало.

Ставимо ГБО на «ГАЗель»

Для «Газелі» кращий вибір – ГБО на метані. В цілому, крім більшої довжини магістралей, немає ніяких особливостей. На моделі з карбюраторними двигунами ставлять ГБО 2 покоління, а на інжекторні – 4.

Установка ГБО

Установка ГБО на дизель

Газ від стиснення не загориться, тому використовується суміш з соляркою. Метан вигідніше, але вимагає місця під балони. Це варіант для вантажних авто і спецтехніки. Може бути:

  • повне переоснащення;
  • установка газодизеля.

У першому випадку знижується ступінь стиснення, а замість форсунок встановлюються свічки запалювання. Це дорого і складно, тому найчастіше вибирається варіант з газодизелями. Установка не складніше звичайної.

Монтаж ГБО на метані

Переклад авто на газ метан практично нічим не відрізняється. Немає сенсу говорити, що при високому тиску з’єднання і шланги повинні бути відповідної якості. Додатково на редуктор встановлюється манометр тиску в системі. Технологія та алгоритм роботи приблизно ті ж. Складність лише в розміщенні балонів. Перш ніж зважитися на установку даної системи, ознайомтеся з усіма перевагами та недоліками ГБО на метані.

Демонтаж ГБО

Іноді все ж власники вирішуються на демонтаж газового обладнання на авто. Розглядати можна повне або часткове відновлення. У першому випадку все повертається до «заводському» станом.

Якщо планується використовувати ГБО надалі, його просто деактивує відключенням блоку живлення (виймають запобіжник) або:

  1. Знімають балон.
  2. Глушать магістраль.
  3. В роз’єм управління встановлюють заглушку.

Тепер про те, як зняти газовий балон з автомобіля. Краще це довірити фахівцеві, але можна зробити й самостійно. Зазвичай просто запускають двигун і чекають повного виробітку. Хоча можна і по-іншому.

Дуже важливо знеструмити системи, потім перекрити обидва вентилі (на корпусі балона), викрутити дві мідні трубки в оплітці та повністю стравити газ. Залишиться поставити заглушку, відкрутити кріплення і витягнути балон. Щоб виконати повне зняття ГБО, потрібно:

  1. Повністю стравити газ.
  2. Відключити електрику (зняти клему з акумулятора).
  3. Від’єднати магістралі, демонтувати балон, редуктор, ЕБУ і датчики.
  4. Викрутити форсунки.
  5. Заглушити дірки у впускному колекторі.
  6. Замінити патрубки системи охолодження.
  7. Заглушити горловину.

Сподіваємося, тепер більш-менш зрозуміло, як зняти газове обладнання. Тільки ми не радимо робити це самостійно. Хоча, якщо врахувати вартість демонтажу на СТО, можна задуматися.

Підсумки

Наприкінці можна зробити такі висновки про ГБО:

  1. Ставиться на будь-яку машину.
  2. Чим система новіше, тим складнішим, дорожчим і ефективніше.
  3. Установкою/демонтажем повинні займатися професіонали.
  4. Вимагає періодичного обслуговування та огляду.

Тільки при дотриманні цих умов переобладнання авто на газ дасть реальний економічний ефект.

Газ на автомобіль, а чи варто: відео

Схожі записи