Газові установки на автомобілі набирають популярність, оскільки дозволяють економити на заправці. Такі системи масово монтують у 2024 році навіть на сучасні автомобілі. З розвитком автопрому еволюціонує і газове обладнання. Для найбільш сучасних автомобілів з якісним електронним уприскуванням передбачено ГБО 5 покоління.
Система, яка дозволяє транспортному засобу рухатися на газі, називається ГБО. Такі установки можуть працювати на пропані (зріджений перероблений газ) і метан (природній пароподібний газ).
Блакитне паливо краще бензину тим, що володіє великим октановим числом (105 і вище). Здатність чинити опір детонації вище, тому свічки не так піддаються нагару, а з вихлопної труби суміш виходить чистішим, ніж після бензину. Перевага таких систем і в тому, що в будь-який момент можна перемикнутися на бензин (дизель).
За час існування газових конструкцій для автомобілів сформувалися окремі покоління таких систем. Це відбувається паралельно з удосконаленням самих двигунів.
Сьогодні найсучасніша система, застосовувана в Україні, – саме п’ята версія газобалонного обладнання.
Існують значні відмінності ГБО 4 і 5 поколінь. У п’ятому сімействі виключено редуктор, оскільки перетворює скраплений газ в пароподібний паливо більше не потрібно.
Альтернатива редуктора – регулятор тиску. Він «стежить», щоб величина робочого тиску (+5 бар від стиснення в балоні) була стабільною. Це необхідно для запобігання переходу газу в пар під дією тепла, що виділяється двигуном.
П’яте покоління дозволяє доставляти пропан до камери згоряння у вихідній рідкій фазі. Це можливо завдяки насосу, який вбудований в балон.
Від нього проведений трубопровід до паливної рейки (рампи). Паралельно йде зворотна магістраль з рейки в ємність. З цього шляху у балон відкачується невикористаний газ.
За відкачування залишків пропану відповідає мультиклапан. Звичні для попередніх версій мідні труби замінені пластиковими армованими.
Розробникам п’ятого сімейства ГБО вдалося піти від необхідності прогрівати редуктор, тому як сам редуктор усунутий. Таким чином, цілісність трубок системи охолодження не порушується.
В обладнанні 4 покоління потрібно перерізати трубки з охолоджувальною рідиною, а в місці розриву монтувати трійники, що може призвести до витоку тосола.
Для порівняння: газові форсунки в ГБО 4 відкриваються мінімум за 2,5 мс. Зменшення часу уприскування майже в п’ять разів дозволяє не втрачати частину потужності, як це було в установках 4 покоління.
Ще одне нововведення в ГБО Євро-5 – підключення форсунок до штатної рампі. За характеристиками інжектори ідентичні бензиновим форсунок. Розміщувати їх на рейці краще трохи під іншим кутом (збоку), щоб зріджене паливо не нагрівалося від котушки.
Подібні форсунки – це крок вперед, адже є можливість використовувати штатні паливні картки. Бензиновий контролер вносить корективи, щоб адаптувати ГБО до роботі з паливною карткою авто.
П’яте покоління не вимагає частого обслуговування, як ГБО 4 покоління: виключений редуктор, а також стандартні газові інжектори, які потребують періодичної настройки.
У нового обладнання є і мінуси. Деталі системи дуже чутливі до брудного газу, тому відремонтувати поломку такої конструкції не завжди можливо.
Незважаючи на невелику кількість елементів, будова ГБО складне. До мінусів слід віднести й дуже великі капітальні витрати по установці.
Монтаж систем 4 покоління дешевше, а експлуатація та ремонт простіше.
Нова версія встановлюється на сучасні автомобілі. Обладнання п’ятого сімейства може працювати “в парі” з системами самодіагностики EOBD, OBD OBD II та III, а також зі швидкісними магістралями CAN. Попередні версії ГБО не підходять для подібних машин, оскільки загрожують перебоями в роботі.
Загальна інструкція з монтажу кожного з поколінь ГБО – в статті «Установка газового обладнання на автомобіль».
Працює 5 версія наступним чином. Газ у вигляді рідини, що нагнітається насосом у шланги, які ведуть до інжекторів. Форсунки вже «чекають» паливо і готові влити його в камеру згорання. Процес подачі пального контролюється за допомогою ЕУ, який підбирає пропорцію суміші для оптимального згоряння. Якщо якусь частину газу електроніка порахувала в даний момент зайвою, вона доставляється назад в балон по сусідньому газопроводу.
Після того, як автомобіль проїде 10 тис. км, для нього потрібна перша планова перевірка. Наступний огляд – через 40 тис. км, потім – через 100 тисяч.
Газові інжектори потрібно чистити після того, як автомобіль проїхав 40-50 тис. км. Заміна фільтра потрібно через кожні 10 тис. км
Діагностують обладнання на комп’ютері, після чого перевіряють, наскільки всі герметичні з’єднання. Далі фахівець повинен упевнитися, що вузли працюють синхронно, а також налаштувати електроніку. Балон перевіряється окремо.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy