Що потрібно знати про ГБО на метані

Перед установкою газобалонного обладнання (ГБО) у більшості автомобілістів виникають питання, яку ж установку собі поставити, на якому паливі, яке покоління підійде більше і що буде вигідніше у 2024 році. Постараємося розібратися, наскільки доцільна установка ГБО на метані, розглянемо всі типи сумісних з даними газом установок і виділимо їх плюси та мінуси.

Уявлення про газову установку на авто

ГБО на метаніГБО на метаніВраховуючи той факт, що для двигуна внутрішнього згоряння підходить не тільки рідке паливо, були придумані установки, що використовують в якості пального газ. Придумані вони були насамперед для економії грошей на заправці, оскільки газ дешевше, хоча є думка, що рідкі горючі суміші все ж трохи “корисніше” для мотора. Проте ГБО здобуло велику популярність і, на думку багатьох фахівців, зовсім не шкодить двигуну, а навпаки, збільшує його ресурс.

Зараз є шість поколінь такого обладнання, і чотири з них можуть працювати на різних газах. Незважаючи на все різноманіття, загальний принцип роботи у них один. З балона газ під високим тиском з магістралі надходить в клапан-фільтр, де очищається від домішок. Потім йде в редуктор, тиск приходить в робочу норму, після чого через регулювальний клапан паливо потрапляє в змішувач, а потім – у двигун. Але це загальна схема, яка не враховує багато важливих компонентів, а лише показує принцип роботи установки.

Варіанти палива для ГБО

Існує всього два виду палива, яке можна використовувати у газових установках, – метан і пропан. Причому останній найчастіше зустрічається з домішкою бутану в різних пропорціях. Встановлюване устаткування має поправки в конструкції залежно від палива, що заправляється, тому заправляти одне і те ж ГБО різними газами неможливо. Оскільки характеристики газів різні, вам потрібно буде підібрати найбільш відповідний варіант для своїх цілей.

Покоління ГБО, що працюють на метані

Цей газ використовується починаючи з найперших поколінь ГБО. Більш того, для ранніх версій установок він підходить навіть краще. Пояснюється це тим, що обладнання на метані в основному використовується на вантажних автомобілях, багато з яких мають карбюраторні або моноінжекторні мотори. Для них підходить ГБО 1 або 2 покоління відповідно.

Починаючи з третього покоління, газове обладнання автомобіля на метані отримало істотний приріст електроніки та трохи автоматизувалось. На системах такого типу впорскування газу здійснюється під управлінням електронного блоку. Це дозволяє більш точно налаштувати подачу палива через дозатор-розподільник. Крім того, істотною відмінністю став емулятор форсунок, який замінив бензоклапан. Таке рішення дозволить припинити подачу бензину, створюючи лише видимість роботи бензинових форсунок, щоб бортовий комп’ютер не дав збій.

Четверте покоління ГБО для авто на метані стало ще більш досконалим. В ньому з’явилися спеціальні газові форсунки та більш досконалий електронний блок управління. У системах такого типу газ вже подається трохи іншим чином: надходить відразу в колектор через електромагнітні форсунки. Але агрегатний стан газу не змінюється, лише тиск. Тому такі установки можуть працювати на метані.

Починаючи з п’ятого покоління обладнання, принцип подачі газу кардинально змінюється. Тепер паливо з балона в колектор має надходити не в газоподібному стані, як раніше, а в рідкому. Це суперечить фізиці метану, який ні при яких тисках понад -80 градусів рідким бути не може. Відповідно, установки версії 5 і вище можуть працювати лише на пропані.

Особливості метанових установок

Як і будь-який інший вид пального, метан має свої відмінні риси. Це природний газ, який майже не потребує фільтрації. При згорянні він не виділяє жодних шкідливих речовин і вважається екологічно чистим. Установки з використанням даного газу майже в усьому ідентичні пропановим, за винятком деяких деталей:

  • Безшовні труби високого тиску.
  • Власний стандарт заправного пристрою.
  • Газовий редуктор.
  • Манометри високого тиску для перевірки кількості газу.
  • Балони підвищеної міцності.

Є й особливості щодо того, як авто на метані буде поводитися на дорозі. Зазвичай простежується спад потужності мотора і збільшення ваги, що, відповідно, позначиться на розгоні, маневреності і гальмуванні. Зменшиться і корисний простір в багажнику, якщо мова йде не про вантажному автомобілі або мінівен, звичайно. Це вже станеться з-за особливостей балонів.

Особливості балонів

З-за високого тиску, при якому зберігається метан, балони для нього повинні бути особливо міцними. Від цього вони стають дуже важкими та займають багато місця. Всього є три типи балонів для цього газу. Вони відрізняються вагою, кількістю займаного місця і ціною. Наведемо приклади від найдорожчого до бюджетного варіанту:

  • Композитний (використовуються міцні та легкі матеріали).

  • Металопластиковий (по краях метал, але по центру йде намотування з композитних матеріалів, для якої сточується отвір у формі конуса).

  • Металевий (суцільнометалевий балон з товстими стінками).

Перші два типи мають термін служби не більше 15 років, а останній – не більше 20. Композитні та полукомпозитні балони можуть бути різних розмірів і форм, в залежності від обсягу. В той час, як металеві для збільшення належного палива найчастіше встановлюються зв’язками в металеву раму, що ще більше ускладнює і без того нелегку конструкцію. Хоча можливі винятки, які будуть коштувати дорожче.

Саме через вагу та габарити легковий автомобіль на метані можна зустріти не так часто, як вантажний. Адже, щоб зменшити вагу та об’єм встановлюваного устаткування, знадобиться витратити чималу суму, що обіцяє довготривалу окупність, незважаючи на дешевизну газу. В іншому випадку ви відмовляєтеся від багажника.

Як встановлюється ГБО на метані

Перед установкою потрібно провести деякі підготовчі роботи. Насамперед, вийміть акумулятор. Потім проводиться демонтаж впускного колектора. Після чого можна встановити газове метанове обладнання на автомобіль. Для цього:

  1. На впускному колекторі встановлюються газові сопла.
  2. Сопла з’єднуються з газовими шлангами та надійно затягуються в місці кріплення.
  3. Колектор встановлюється назад, на своє місце.
  4. До дросельного клапану, прямо в корпус, встановлюється сопло (подібно до того, як це було з колектором).
  5. Встановлюється і підключається редуктор з фільтром.
  6. На редукторі встановлюється манометр для вимірювання тиску.
  7. Якщо у ГБО є електричний блок управління – його потрібно встановити максимально сухе і захищене місце.

На цьому складнощі з установкою закінчуються, оскільки модифікувати в деталях авто більше нічого не знадобиться. Але, щоб установка ГБО на метані була закінчена, знадобиться ще зварити металевий каркас для балонів і розмістити його у відповідному місці. Це може бути:

  • вантажний відсік;
  • багажник;
  • простір між кабіною та кузовом або навіть між осями коліс під автомобілем.

Вартість установки

Чітко визначити розцінки на установку неможливо. Слід врахувати різну вартість деталей, покоління ГБО, потужність двигуна, розмір і тип балонів, вартості обслуговування на СТО і безлічі інших параметрів. Але навіть при мінімальних запитах переклад авто на метан обійдеться дорожче, ніж на пропан. Це обумовлено не тільки вартістю обладнання, але і великою кількістю необхідних дозволів.

Але окупність у даного обладнання все-таки вище, ніж у пропанового. Особливо якщо воно встановлюється на комерційні чи суспільні автомобілі, які більше їздять, ніж простоюють.

Трохи дорожче обійдеться установка метану на легкове авто, адже в ньому небагато місця в багажнику, невеликий кліренс і вантажопідйомність. Отже, потрібно вибирати балони з легких композитних матеріалів, які дорожче і швидше зношуються.

Переваги ГБО на метані

Є досить багато аргументів, щоб перейти саме на метанові установки. Серед основних:

  • Зменшення шуму роботи двигуна.
  • Висока економія палива.
  • Екологічність.
  • Природний газ не вимагає майже ніякої фільтрації.

Недоліки

Незважаючи на те що недоліків більше і вони суттєві, метан для авто популярний, хоча і в вузькому колі. Його головними недоліками є:

  • Громіздкість і вага балонів.
  • Невеликий запас ходу, враховуючи розміри балонів.
  • Вартість обладнання через потреби компонентів, що працюють з великим тиском.
  • Помітна втрата динаміки та потужності.
  • Зменшення ресурсу роботи клапанів.

Чи варто переходити

Як і будь-який вид спеціалізованого устаткування, ГБО, що працює на метані, має свій споживчий коло. В основному це власники транспортних компаній, автопарків або автомобілів, які їздять часто і довго, але в межах одного міста (наприклад, таксі). У таких випадках установка є необхідністю, оскільки допоможе істотно заощадити гроші. Але це не означає, що ви не маєте права встановити метанове обладнання на своє авто. Просто окупатися воно буде довше, так і заправку знайти складніше.

Перехід на ГБО – пропан або метан: Відео