Захист після дорожньо-транспортної пригоди (ДТП) гарантує поліс обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності (ОСЦПВ). Відшкодування шкоди доступно двома способами – ремонт або виплати по ОСЦПВ у 2024 році. Проте складнощі з отриманням грошової компенсації та низька якість ремонту авто часом викликають справедливе обурення автовласників. Чи може страхувальник вибрати форму відшкодування збитків?
Правила і порядок процедур, пов’язаних з такими ситуаціями, регламентує Закон України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”. У ньому визначені розміри виплат, які залежали від способу оформлення ДТП, і випадки, при яких можливе пряме відшкодування.
Потерпілий може розраховувати на компенсацію від кожної страхової компанії (СК), якщо збиток викликаний діями декількох застрахованих учасників аварії. Страховика потрібно оповістити про ДТП у встановлені терміни і діяти згідно з процедурою.
Зрозуміло, що автовласників цікавить, чи виплачують зараз страхові компанії гроші за ДТП. Звернемося до законодавства. В Законі сказано, що спосіб відшкодування може визначатися вибором потерпілого між:
Однак це не стосується легкових авто у власності українців і зареєстрованих в Україні.
Страхове відшкодування шкоди, заподіяної легкового автомобіля, що перебуває у власності громадянина та зареєстрованого в Україні, здійснюється шляхом організації та (або) оплати відновного ремонту пошкодженого транспортного засобу потерпілого (відшкодування заподіяної шкоди в натурі).” Тобто ремонт виконується, як правило, а грошові виплати можливі тільки в окремих випадках.
Грошові виплати для українців можливі в разі:
Якщо такий варіант відшкодування при оформленні автоцивілки потерпілим вказано в договорі, це спрацює.
Може статися, що вибору не буде і у страховика. За два порушення, зафіксованих протягом року може бути обмежена можливість СК відшкодовувати збитки допомогою ремонту на строк до 1 року. В інших ситуаціях СК не відшкодовує збиток грошима, а зобов’язана забезпечити ремонт.
Протягом 5 днів після подання заяви на відшкодування узгоджуються місце і час проведення експертизи. СК оформляє направлення в експертну організацію, що має хоча б одного експерта-техніка в штаті. Відповідальність за недостовірність результатів перевірки (відшкодування спричинених експертизою збитків) у повному обсязі несуть експерти.
Страхувальник може провести незалежну оцінку, при цьому потрібно повідомити страховика (дається 3 дні) і погодити проведення процедури. Якщо СК не задовольнить результат перевірки, вона може призначити іншу незалежну оцінку результатів наслідків пригоди для ТЗ.
Ремонт замість виплат по ОСЦПВ проводиться виключно ліцензованими організаціями. Якщо ТЗ на гарантії – офіційним дилером. Фахівцями враховуються вік, пробіг, зовнішні і внутрішні пошкодження машини. Приймається для розрахунків знос не повинен перевищувати 50%.
Коли потрібна заміна деталі, використання б/в комплектуючих не допускається, якщо договором не визначено інше. Мінімальна гарантія на відремонтоване ТЗ повинна бути шість, а на кузовні роботи (у тому числі з фарбування) – 12 місяців.
Недоліки усуваються СТО, якщо в угоді страховика і потерпілого не передбачений інший спосіб.
Якщо всі законтрактовані станції СК не задовольняють цим вимогам, потерпілий має право на відмову від ремонту.
Максимальний термін виконання ремонту – 30 днів, починаючи з моменту надання авто на СТО або страховику для транспортування до місця. За затягування строків або погана якість відновлювальних робіт відповідає СК – адже саме вона спрямовує на СТО.
Якщо страховик не видасть направлення на СТО протягом 20 днів, йому доведеться платити неустойку – 1% від вартості ремонту за кожний прострочений день. Якщо відновлення машини триватиме більше місяця, штраф буде вдвічі нижче. При незадовільному якості ремонту потерпілий має право подати вимогу про компенсацію збитків своєму страховику. Проте в правилах ОСЦПВ сказано, що строки визначаються СТО за погодженням з потерпілим і страховиком.
Вартість майбутнього ремонту страховик узгодить з СТО. Всі питання щодо прихованих пошкоджень вирішуються з участю потерпілого. Це наголошується в документі при прийманні ТЗ на станцію. По ідеї, клієнт не зобов’язаний спілкуватися з ремонтниками, оскільки договір у нього не з ними. Не повинні хвилювати і реальні витрати на відновлювальні роботи, адже за все платить СК. Але так буває рідко.
Можливість доплати страхувальником повинна вказуватися в напрямку на ремонт. Там же сказано, що СК не несе відповідальність, коли потерпілий погодив строки передачі відремонтованого ТЗ або прийняв машину, не зазначивши свої претензії. Саме тому підписувати папери на станції потрібно обережно.
Неякісний ремонт – явище нерідке. Встановити факт надання неналежної якості послуги і правильно оформити претензію до страховика допоможе тільки результат незалежної експертизи. Як правило, вона призначається за рішенням суду у таких випадках:
У будь-якому випадку отримати виплату може тільки власник ТЗ або його довірений представник.
Навіть при наявності вибору іноді складно визначити, що вигідніше – відшкодування збитку грошима або ремонт. Відзначимо деякі переваги і недоліки ремонту по ОСЦПВ. До плюсів можна віднести:
Мінус в тому, що не можна самостійно вибрати СТО, тому якість ремонту може виявитися низькою.
Зараз відмовитися від ремонту по ОСЦПВ на користь виплати грошових коштів не можна. Проте в певних випадках страхові виплати все ж передбачені законом.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy