Купівля тюнінгованих авто в Україні

Багато автомобілісти готові витрачати серйозні кошти на те, щоб їх транспортний засіб (ТЗ) придбало додаткові можливості або просто виділявся з ряду машин цієї моделі. Втім, ті, у кого на це зайвих грошей немає, часто вносять зміни в конструкцію авто своїми руками. Потрібно сказати, що в результаті таких перетворень на дорогах країни з’являються справжні шедеври інженерної думки і дизайну, так і монстри страхітливого вигляду, небезпечні для пасажирів та оточуючих. Спробуємо розібратися, чи законно внесення змін у конструкцію і як купити тюнінговане авто у 2024 році.

Що таке тюнінг і стайлінг автомобіля

Тюнінг автоТюнінг автоЗначна частина автомобілістів, як, втім, і законодавство не розділяє ці поняття. Проте відмінності є, і вони досить значні. Тюнінг – це внесення змін у конструкцію автомобіля, які забезпечують нові технічні можливості. З цією метою збільшують обсяг або продуктивність моторів, підвищують ефективність гальмівних систем, змінюють підвіску, прагнучи зробити її більш жорсткою чи більш м’якою.

Часто тюнінгувати машину за зовнішнім виглядом не можна відрізнити від інших машин цієї моделі. Це доставляє певне задоволення власникам таких машин. Уявіть: ви їдете по автостраді на старенькому на вигляд Вазі, а вас обганяє сучасний спортивний автомобіль відомої марки. Ви додаєте газу і деякий час йдете бампер у бампер, а потім тиснете на акселератор і легко летите вперед.

Проте в Україні і світі більшого поширення, ніж тюнінг, отримав стайлінг. Це теж внесення змін у конструкцію, основним призначенням яких є надання автомобілю індивідуальних рис, що виділяють його з ряду машин тієї ж марки і моделі. З цією метою на кузов встановлюють додатковий обвіс і спойлери, змінюють оптику машини, встановлюють додаткові прилади освітлення, вносять конструктивні зміни в салон – зокрема встановлюють позаштатні аудіо – і відеосистеми. В цілому стайлінг спрямований радше на естетичні зміни в машині.

Однак тюнінгований автомобіль нерідко піддають і стайлінгу. Більш того, іноді неможливо чітко визначити, де закінчується стайлінг і починається тюнинг. Наприклад, встановлення більш широких коліс, з одного боку, змінює зовнішній вигляд авто, а з іншого – підвищує його прохідність. Можливо, саме тому українське законодавство не розділяє ці два поняття.

Внесення будь-яких конструктивних змін в автомобіль вимагає попереднього узгодження виконання робіт встановленої якості в установлених умовах.

Після того, як узгоджені роботи проведені, необхідно:

  1. Отримати діагностичну карту автомобіля, що підтверджує безпеку його експлуатації.
  2. Відправитися з картою на автомобілі в МВС.
  3. Пройти там огляд.
  4. Якщо результати огляду задовольнять співробітників дорожньої поліції, зміни будуть погоджені та внесені в паспорт транспортного засобу.

Попереднє узгодження теж проводиться з участю поліції, проте на цьому етапі автомобіліст найчастіше отримує відмову. Правда, існують великі тюнінг-ательє, які обіцяють не тільки доопрацювати машину, але і оформити всі зміни. І багато з них дійсно виконують свої обіцянки. А от домогтися тих же результатів власними силами практично неможливо.

Проблема полягає в тому, що автомобіль, що має незареєстровані зміни конструкції, вважається потенційно небезпечним і його експлуатація заборонена. Купивши б/в авто з тюнінгом, якщо зміни не зареєстровані, ви ризикуєте опинитися в ситуації, коли ТЗ відмовляться ставити на облік або вас будуть постійно штрафувати.

Особливості процедури купівлі

Якоїсь спеціальної процедури для придбання тюнінгованих машин не існує. Є єдина процедура, відповідно до якої власники машини (старий і новий) повинні укласти договір купівлі-продажу, в якому зазначаються:

  • особисті дані учасників угоди;
  • докладні відомості про автомобілі;
  • вартість угоди;
  • порядок розрахунків за договором;
  • порядок передачі машини;
  • дата укладення договору;
  • підписи сторін.

Зазвичай додатком до договору служить акт прийому-передачі автомобіля. Договір не потребує нотаріального засвідчення і навіть може бути оформлений у довільній формі від руки. Протягом 10 днів після покупки новий власник зобов’язаний зареєструвати машину на себе в МВС. При цьому йому знадобляться наступні папери:

  • договір купівлі-продажу;
  • документи на машину (паспорт транспортного засобу (ПТЗ) та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (СТЗ);
  • діагностична карта автомобіля, що підтверджує його безпеку у використанні;
  • поліс ОСЦПВ;
  • особистий паспорт нового власника авто.

Формально купівля та реєстрація права власності розцяцькованого і звичайного автомобіля нічим не відрізняються. Однак покупця тюнінгової машини можуть очікувати такі підводні камені, що варто серйозно задуматися про доцільність такої покупки.

Де купляють тюнінговані автомобілі

Щоб стати власником тюнінгованої машини, можна піти двома шляхами:

Купити звичайний автомобіль і провести його тюнінг. У цьому випадку краще звернутися в спеціалізовані великі ательє. У цих організацій добре налагоджені зв’язки з державними органами, які займаються питаннями погодження та затвердження конструкційних змін автомобілів, і вони дійсно можуть їх зареєструвати. Можливо, частина ваших фантазій вони відмовляться втілювати в життя, оскільки вносити такі зміни не можна і узгодити неможливо.

Придбати авто з тюнінгом на вторинному ринку. Варіантів пошуку підходящого авто може бути безліч: відвідування автомобільних ринків, пошук через знайомих, перегляд оголошень у пресі. Найбільш сучасним способом є покупка машини через інтернет.

Купівля авто з тюнінгом через інтернет

Оголошень за якими можлива покупка тюнінгованих машин, в українській частині інтернету досить багато. Наприклад, в Україні:

В Росії:

Крім автомобілів, які вже перебувають в Україні, в інтернеті можна підібрати і придбати машину під замовлення європейських, американських і японських аукціонів. Компанії, які займаються таким видом діяльності, підберуть вам авто, доставлять його в Україну і розмитнять. Зрозуміло, всі витрати лягають на плечі покупця, причому за послуги посередників теж доведеться заплатити. Представляємо посилання на організації, які займаються купівлею авто з аукціонів і доставкою їх в Україну:

Перевірка автомобілів перед покупкою

Перед покупкою будь-який автомобіль, який побував в експлуатації, необхідно ретельно перевірити. Перевірці підлягає не тільки технічний стан авто, але і його документація. Випадків недобросовісних продажу відомо безліч, тому, якщо ви не є фахівцем, до купівлі авто слід залучити професіонала.

Однак з тюнінгованими машинами все набагато складніше.

Тепер на будь-який транспортний засіб, що ввозиться в Україну, необхідно оформити схвалення типу транспортного засобу (СТТЗ). Головною організацією в питанні оформлення СТТЗ та внесення наступних змін в конструкцію машини є державне унітарне підприємство Центральний науково-дослідний автомобільний і автомоторний інститут.

Власне, будь-які зміни в конструкції автомобіля, що роблять його відмінними від СТТЗ, підлягають обов’язковому погодженню та подальшого внесення в ПТЗ. При цьому багато що залежить від того, що вніс експортер СТТЗ при його оформленні. Формально будь-які відхилення вважаються порушенням. Зокрема, установка на автомобіль гуми не того виробника, який вказаний в СТТЗ, може вважатися відхиленням, що не дозволяє експлуатувати машину і вимагає погодження і внесення в ПТЗ.

Правда, НАМІ повідомляє, що не можна демонтувати елементи, встановлені до 1 січня 2015 року. Однак способи, з допомогою яких це можна довести, не зазначаються.

Які ціни на тюнінговані машини та на послуги тюнінгу

Якщо про якісь середні ціни на стандартні моделі машин, пов’язаних з роком їх випуску, ще можна говорити, то з тюнінгованими авто все набагато складніше. Тюнінг проводиться як раз для того, щоб машина перестала бути стандартною. Ціни на авто, які пройшли тюнінг, завжди індивідуальні і залежать від виду виконаних робіт і якості тюнінгу. Безсумнівно, автомобіль з якісним узаконеним тюнінгом коштує дорожче, ніж аналогічна модель, яка не має. Якщо ж тюнінг не узаконений або якість проведення робіт низьке, машина може коштувати дешевше звичайної. Однак назвати конкретні суми неможливо.

Наведемо ряд цін на послуги тюнінгу:

  • чип-тюнінг – переробки, пов’язані з переходом на інший вид палива, підвищенням класу автомобіля за європейською шкалою чистоти викидів, підвищенням стабільності роботи систем – від 2 до 5 тис. грн;
  • тонування стекол автомобіля американською плівкою – від 700 грн;
  • установка спойлерів – від 700 грн;

Існують і інші, в тому числі більш дорогі, види тюнінга. Слід врахувати, що в більшості випадків запасні частини, що використовуються, оплачуються окремо.

Виникають проблеми при реєстрації розцяцькованого авто

Проблеми з переробленими машинами можуть виникнути навіть раніше, ніж вони приїдуть на реєстрацію в МВС. Річ у тім, що для постановки на облік необхідна діагностична карта, видана на СТО підтвердження безпеки експлуатації автомобіля. Якщо фахівці СТО виявлять переробки і вважають їх небезпечними, діагностичну карту ви не отримаєте.

Якщо переробки будуть виявлені пізніше, вже в МВС, машину відмовляться реєструвати до усунення недоліків. Можна лише сподіватися, що тюнінг залишиться непоміченим. Зміни, пов’язані зі стайлінгом, такі як установка спойлерів або тонування стекол, обов’язково помітять. Зрозуміло, це не стосується автомобілів, у яких відомості про тюнінг занесені в ПТЗ.

Висновок

Придбати авто з тюнінгом або зробити тюнінг свого авто – не проблема. Однак, приймаючи таке рішення, слід розуміти, що усі зміни конструкції авто вимагають попереднього узгодження та подальшого внесення в ПТЗ. Якщо це не буде зроблено, з експлуатацією та подальшим продажем автомобіля можуть виникнути серйозні проблеми.

5 найвідоміших видів тюнінга автомобілів: Відео